Mechelen, 14 februari 2022
Open brief aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Mechelen
Geachte,
zoals U ongetwijfeld
weet, stellen veel Mechelaars zich vragen bij de vernieuwing van de vesten, en
vooral bij het feit dat de mogelijkheid tot inspraak door de burgers pas
voorzien wordt nadat de keuze voor één van de opties reeds gemaakt werd.
Bovendien werd door de schepen van mobiliteit publiek verklaard dat de inspraak
geen enkele impact zal hebben op de gemaakte keuze, wat een totaal nieuwe
betekenis geeft aan het begrip « inspraak ».
Het aspect van de
vernieuwing dat de meeste
vragen oproept is de geplande enkelrichting. Hierdoor zullen alle dagen (!) duizenden
(!) bestuurders extra km moeten afleggen, wat de vernieuwing geen groene
maatregel maakt zoals hij bedoeld was, maar een maatregel die eerder schadelijk
is voor klimaat en milieu. Want op de vesten zullen effectief minder auto’s
rijden, maar deze auto’s verdwijnen niet, ze zullen kleine omwegen (lokaal
verkeer) en grote omwegen (doorgaand verkeer) maken. Het is een illusie te
hopen dat al deze bestuurders hun auto zullen kunnen en willen inruilen voor andere vervoersmiddelen.
Een ander aspect dat
vragen oproept, is het feit dat in de startnota 3 opties grondig onderzocht
werden, maar niet de optie van tweerichtingsverkeer met twee rijstroken op de
buitenring en één op de binnenring, waarbij zowel binnenring als buitenring
toelaten om de vesten volledig rond te rijden. Deze vierde optie zou nochtans
bepaalde voordelen van het eenrichtingsproject (bij de vierde optie komt er
exact evenveel ruimte vrij voor meer groen en betere fietspaden en voetpaden
dan bij het eenrichtingsproject) kunnen combineren met bepaalde voordelen van
tweerichtingsverkeer (zoals betere mobiliteit, bereikbaarheid en minder
nutteloze klimaatonvriendelijke omwegen).
Het zal u dan allicht
ook niet verbazen dat een
aantal burgers zich verenigden in een actiegroep “Red de Vesten”. Momenteel zijn er reeds meer dan 700 personen aangesloten bij deze groep. Een petitie, die los van Red de Vesten
spontaan door een andere betrokken burger georganiseerd werd, verzamelde op twee weken tijd meer dan 1500 handtekeningen. Los van de evidente
foutenmarge op deze cijfers, geven ze toch een
indicatie dat er een zekere ongerustheid
en misnoegdheid heerst bij heel wat mensen.
Red de Vesten is geen
vereniging van azijnpissers
en verzuurde mensen die tegen elke vooruitgang zijn, Red de Vesten is een groep van positieve,
betrokken burgers die houden
van Mechelen.
Red de Vesten is van mening
dat het geplande eenrichtingsverkeer geen noodzakelijk element is om de vesten
te vergroenen en vernieuwen, en dat dergelijk
belangrijk project echte inspraak verdient.
Niet alle argumenten en bedenkingen kunnen in het korte bestek van deze brief vermeld worden: U vindt meer info op www.reddevesten.be
"Ingrijpen op
mobiliteit veroorzaakt altijd tegenwind. Gemeenten zijn daarom soms
terughoudend om een brede inspraak in te richten. Maar als bewoners en
ondernemers niet worden betrokken, werk je protest in de hand. Ga al in een
vroeg stadium in gesprek over de doelstellingen van het plan. Wat wil
je samen bereiken? De uiteindelijke verkeersmaatregelen zijn daar slechts een
uitwerking van." Dit citaat is niet van Red de Vesten, maar wel van
het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Red de Vesten vraagt
dat de stad Mechelen dit advies van de hogere overheid opvolgt.
Red de Vesten vraagt
dat de kans gegrepen wordt om de burger ECHT te betrekken bij de heraanleg.
Inspraak in een vroeg stadium, voor de beslissing en niet na de beslissing. Niet
uitsluitend inspraak over uitvoeringsdetails, maar echte inspraak over de essentie.
Eén vraag
bleef tot hiertoe immers geheel onbeantwoord: "Wat willen de Mechelaars?"
Wil de
meerderheid van de Mechelaars eenrichtingsverkeer of tweerichtingsverkeer?
Wij nodigen het
stadsbestuur uit om, ondanks de ongelukkige start van het project met de
polariserende verklaringen van de schepen van mobiliteit in de pers, een frisse
herstart te maken op een positieve manier, met echte inspraak voor de burgers,
ook en vooral aangaande de basiskeuze eenrichtingsverkeer of
tweerichtingsverkeer.
In concreto stellen
wij het volgende voor:
1. Het opschorten van elke actie tot de
tangent minstens een jaar volledig in gebruik is en tot het verkeer post-corona
weer normaliseert. Het project is immers nog lang niet voldoende
rijp om uitgevoerd te worden.
2. Opstarten
van het overleg met Red de Vesten, het
burgerforum "Verbindend Mechelen" en eventuele andere
actiegroepen.
3. Actualiseren van de startnota op
basis van de reële cijfers nadat de tangent effectief in gebruik is. En
vervolledigen van de studie: de huidige startnota vergelijkt drie
opties, maar een vierde, mogelijks interessante optie werd niet
bestudeerd, namelijk de optie om de vesten op dezelfde manier in te richten als
bij het eenrichtingsmodel, maar dan zonder de knips aan elk kruispunt, zodat
het ene baanvak van de binnenring de stad rond gebruikt kan blijven worden.
(in de FAQ op de website kunt u lezen wat er nog allemaal mis is met de
huidige startnota)
4. De Mechelaars degelijk informeren over de
resultaten van de studie, de mogelijke opties en de voordelen en
nadelen van elke optie.
5. Het voorleggen van de keuze tussen
tweerichtingsverkeer of eenrichtingsverkeer aan de Mechelaar
door middel van een referendum of een wetenschappelijk verantwoorde en
grondig overlegde representatieve steekproef (Lees in de FAQ op de website enkele bedenkingen bij het referendum)
6. Dan pas, in een laatste fase,
de gekozen optie in detail uitwerken, nog steeds in nauw overleg met de burger,
met lokale buurtcomites en het burgerforum Verbindend Mechelen
Mechelen heeft nu een
gouden kans om via inspraak en overleg tot een positieve actie te komen
die door de meeste Mechelaars ondersteund wordt. De impact van dit project is
gewoonweg te groot om zonder grondige inspraak en overleg op te starten.
In april 2023 zal de tangent een jaar in gebruik zijn en
kan de startnota geactualiseerd worden, eind 2023 kan de bevolking bevraagd
worden naar de keuze die zij wenst, en begin 2024 kan de uitrol van het project
starten, gesteund door
een meerderheid van de Mechelaars. Deze voorafgaande
inspraak door ALLE Mechelaars over de basiskeuzes lijkt twee jaar tijdverlies, maar is het niet.
Het alternatief is
het snel-snel tegen augustus 2022 starten van de heraanleg zonder het
draagvlak te kennen, een ongezien burgerprotest, zwarte vlaggen, betogingen,
eventuele rechtszaken, polarisatie en eindeloos uitstel, Raad van State,
enz.... In Antwerpen weten ze er alles van: laat ons aub niet de weg inslaan
van het Antwerpse Oosterweelproject dat meer dan 20 jaar ongenoegen en
discussies kende,
en nog steeds niet afgewerkt is.
Als initiatiefnemer van Red de Vesten wil ik
graag, op een open en constructieve wijze, deze ideeen
komen toelichten aan het stadsbestuur, en luisteren naar
uw standpunt terzake.
In de hoop op een positieve samenwerking,
(getekend)
Carl Bols